آمار تیر 91 - دلبسته یاران خراسانی خویشم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان

ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 9
کل بازدید : 832626
تعداد کل یاد داشت ها : 532
آخرین بازدید : 103/1/9    ساعت : 3:45 ع
تاریخ روز

بسم الله

 

آهای آقای نماینده که به همشهری ات هزار و یک وعده و عید دادی
به هزار و یک روش رای او را به سمت خود برگرداندی
آهای آقای مسئول دقیقا الان کجایی؟
همشهری ات در این  فصل گرمای40 درجه و با زبان روزه هفته هاست آب ندارد

 

السلام علیک یا ابا عبد الله

 

میگفت دیشب سحری نخورده چون آب نداشته
به نظرم حق دارد طاقت هم حد دارد!!!
وقتی یاد سحر امروز میافتم که من لیوانها آب خوردم و همشهری من آب نداشت که حتی بتواند برای فرزندانش غذایی درست کند
یاد افطارها که مادرم به خاطر گرماو عطش چند نوع نوشیدنی آماده میکند که نکند فرزندش کمی سخت بگذرد اما همهشری ام شاید پولی برای خرید نداشته هیچ  حتی آب گرم شیر آب را که ندارد
وقتی فکرش را میکنم که دیروز چند ساعت آب نداشتیم و کولر خاموش بود و چقدر غر زدیم
وقتی خانهای بالای شهررا میبینم که  آب را صرف ماشین و گلهای باغچه شان میکنند و لحظه ای کمبود آب(نه  هفته ها قحطی)ندارند
از دوستم که هفته ای چند ساعت نیمه شب آب دارند خجالت میکشم

 

 

وقتی تیتر اخبار و دروغ ها را مدام از تلویزیون  و رادیو میشنوم من به جای آقایان مسئول خجالت میکشم
 +مدیرعامل آبفای استان کرمانشاه:تابستان امسال در کرمانشاه مشکل کمبود آب نداریم !

 

+مدیرعامل آبفا استان:آب سد گاوشان بخش عمده کمبود شهر کرمانشاه را مرتفع می کند
+سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو: تابستان امسال مشکل کمبود آب شرب نداریم
+ابتکار: کیفیت آب تهران در حد جهانی!!
+: جیره‌بندی آب برای تابستان 91 در تهران نداریم

 

خدا نگذرد از هرکس که در انجام  مسئولیتش ذره ای کوتاهی میکند و یا باعث بی عدالتی می شود!!

 

 

برادر به رجل سیاسی آهای گفتن جرم است توهین حساب می شود قبول نداری از بقال سر کوچت بپرس حکمت صادر میکنه همه واسه خودشون الان وکیل هستن تو این موارد واردند 






      

دزدی دینی و دین دزدی

آخه یه ذره شعور و یه ذره عقل چیز خوبیه !!!!!!

حواسمونو جمع کنیم به اسم دین به ناکجا آباد نریم

این چند هزار امام زمانی که میگن تو زندانها هستن از همین بی فکری خیلی ها سوء استفاده میکنن و کارشون میگیره

یه حساب سر انگشتی بکنید ببینید از این طریق چقدر دزدی میشه

هشت ختم قرآن هدیه به امام رضا (ع) + هر نفر یک آیه + هر نفر 2 یا 3 پییامک +هر پیامک ایرانسل 10 یا 16  و همراه اول 28 تومن!!!!! =

با این پول چه کارها که میشه کرد ولی میره تو جیب ......................................... هرچی بگم کم گفتم!!!!!!

 

عقل چیز خوبی خواهران و برادران

ظهور 3 هزار مدعی دروغین امام زمان!

 

یک کارشناس فرق بر ضرورت آگاهی بخشی به جامعه در مقابله با گسترش مدعیان دروغین تاکید کرد.   

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، مهدی غفاری امروز در جمع مبلغان ماه رمضان این استان  اظهار داشت: افراد گرفتار در دام تفکرات فرقه ای افرادی هستند که نه تنها در برنامه های مذهبی شرکت نمی کنند بلکه دیگران را افرادی گمراه می دانند.

وی با اشاره به نقش مبلغان دینی در هدایت جامعه، افزود: مبلغان بر آگاهی بخشی به جامعه نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

این کارشناس فرق تصریح کرد: امروز به واسطه نا آگاهی مردم بیش از سه هزار مدعی دروغین امام زمان در زندان ها هستند.

وی افزود: تمام کسانی که تفکرات انحرافی فرقه ای دارند با عبور از خدا تلاش می کنند خود را به جای خدا به مردم معرفی کنند.

غفاری با انتقاد از برخی افراطی گری ها و بیان مسائل تفرقه برانگیز توسط برخی مبلغان، ادامه داد: بیان مسائل تفرقه برانگیز زمینه حمله به افراد و ترورهای شیعیان را فراهم می کند.

این کارشناس فرقه های نوظهور بر ضرورت ایجاد فضایی باز برای بیان انتقادات تاکید کرد و افزود: افراد به واسطه شنیدن اخبار منفی اجتماعی دچار تلاطم روحی می شوند و فرقه های انحرافی از این فرصت بهره گیری می کنند تا اهداف خود را پیاده کنند.

وی گفت: فرقه ها با بیان سخنانی مهربانه و جذاب، افراد را به سمت خود جذب می کنند و به این وسیله در قلب جوانان نفوذ می کنند.

این کارشناس فرق تصریح کرد: تهاجم به فردیت افراد، خانواده و جامعه، سه راهی است که فرقه های خشن برای تربیت پیروانی برای خود به کار می گیرند






      

چرا در  سیما در مورد روزه خواری و روزه واقعی که فقط  نخوردن و نیاشامیدن نیست فیلم  ساخته نمی شود ؟

آغازطرح ویژه برخورد با تظاهر به روزه‌خواری+عکس












 






      

 

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درس گفتارهایی از قرآن کریم را منتشر کرد که روز اول آن به شش خصوصیت متقین در قرآن اختصاص دارد:

سوره مبارکه بقره آیات 2، 3 و 4

ذ?لِکَ الکِتابُ لا رَیبَ ? فیهِ هُدًى لِلمُتَّقین?2?

الَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیُقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ?3?

وَالَّذینَ یُؤمِنونَ بِما أُنزِلَ إِلَیکَ وَما أُنزِلَ مِن قَبلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُم یوقِنونَ?4?

آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.(2) (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.(3) و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان می‌آورند؛ و به رستاخیز یقین دارند.(4)

متقین بلاشک از قرآن هدایت خواهند گرفت

تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز می‌کنید، یعنی برو در خانه‌ات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمی‌کند. بلکه می‌گوید در سینه‌ی قضایا و واقعیت‌ها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید. مثل راننده‌ای که رانندگی می‌کند اما پرهیز هم می‌کند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن.(1)

قرآن کریم مى‌گوید: «هدى للمتقین»(2)؛ نمى‌گوید «هدى للمؤمنین». «هدى للمتّقین»؛ یعنى اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسى دین نداشته باشد، اما به همین معنایى که گفتم، تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگى به شانسش دارد: اگر در فضاى خوبى قرار گرفت، در ایمان باقى مى‌ماند؛ اگر در فضاى خوبى قرار نگرفت، در ایمان باقى نمى‌ماند.(3)

خصوصیات متقین

«الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون»(4): برای همین متقین شش خصوصیت بیان شده که این شش خصوصیت در یک انسان، در حقیقت عناصر تشکیل دهنده‌ی تقواست و آن تقوای صحیح و عینی با این شش خصوصیت در انسان تأمین می‌شود البته فراموش نشود که من در جلسه‌ی قبل گفتم: این تقوا در همه‌ی مراحل به انسان کمک می‌کند، یعنی شما وقتی یک مایه‌ای از تقوا داشته باشید از قرآن یک چیزی می‌فهمید و هدایت می‌شوید و این تقوا هرچه بیشتر بشود شما از قرآن بیشتر می‌فهمید یعنی حتی یک انسانی که در حد اعلای تقوا هست اگر باز تقوایش بیشتر شود به همان نسبت افزایش روحیه تقوا ممکن است باز چیزهای جدیدتر و ترفه‌تر و یک ظرافت‌هایی را از قرآن بفهمد و این فقط مربوط به اول کار نیست که بگوئیم اگر می‌خواهید از قرآن چیزی بفهمید باید با تقوا بشوید و بعد که تقوا یعنی همان هشیاری و دقت را بدست آوردید دیگر برو در بطن قرآن، نخیر، درهمه‌ی مراحل هرچه این تقوا بیشتر شد درک انسان بیشتر می‌شود، حالا این شش خصوصیت مقدماتی است برای اینکه یک سطح قابل قبولی از تقوا در انسان بوجود بیاید، یا بگوییم یک حداقل لازمی از تقوا در انسان بوجود می‌آید.

الف) ایمان به غیب

اولین خصوصیت این است که: «الذین یؤمنون بالغیب». یعنی آن کسانی که ایمان به غیب می‌آورند، که در ترجمه گفتیم آنها که به غیب باور می‌آورند. ایمان به غیب در قرآن جاهای متعددی خشیت به غیب و توجه به غیب ذکر شده، مثلاً در یک جا، «و خشی الرحمان بالغیب»(5) و از این قبیل آیات آمده و غیب یعنی آنچه که پنهان از حواس آدمی است و تمام عالم وجود به غیب و شهادت تقسیم می‌شود و شهادت یعنی آن عالم مشهود ما، البته نه مشهود با چشم فقط، بلکه مشهود به حواس، آنچه را که شما آن را لمس می‌کنید و در مقابل شماست، که زیر چاقوی جراحی شما می‌آید، روی تلسکوپ مثلاً کیهان نگر شما می‌آید، زیر ذره‌بین و میکروسکوپ شما می‌آید: آنچه که شما می‌بینید آنچه که شما می‌شنوید، آنچه که شما حس می‌کنید این شهادت است و ماورای این شهادت، عالم ادامه دارد، وجود به آنچه من و شما آدمی می‌بینید و می‌توانید ببینید محدود نیست. بلکه وجود در نواحی و مناطقی که احساس آدمی قادر به درک آن نیست ادامه دارد، یعنی غیب عالم و این مرز جهان بینی‌ها و بینش‌های الهی با بینش‌های مادی است.

بینش مادی می‌گوید: من آنچه را که می‌بینم وجود دارد و هست. اما آنچه را من نبینم او نیست. البته ممکن است چیزی را که امروز نمی‌بینیم فردا ببینیم او هم هست. این بینش مادی تنگ نظرانه، خود خواهانه و موجب محدودیت است، شما چه دلیلی دارید که آنچه را نمی‌بینید بگوئید نیست؟ وقتی حکم می‌کنید به هست یا به نیست باید با بینش خودتان به او رسیده باشید! شما وقتی می‌گوئید هست باید ثابت بکنید که هست! و وقتی می‌گوئید که نیست چگونه ثابت می‌کنید که نیست؟ مادی هیچ دلیلی بر نبود عالم غیب ندارد. او می‌گوید من عالم غیب را نمی‌بینم و از آن خبر ندارم؛ آنوقت با این که می‌گوید من خبر ندارم، در عین حال بطور قاطع می‌گوید نیست!! اینجا اولین سؤالی که باید از او بشود اینست که: تو وقتی خودت می‌گویی من از او خبر ندارم پس چگونه می‌گویی نیست؟ ولذا در قرآن نسبت به مادیون و ملحدین و دهریون: آن کسانی که ماورای جهان ماده را انکار می‌کنند این تعبیرات بکار رفته: «ان هم الا یظنون»(6) با گمان حرف می‌زنند. «و ان هم الا یخرصون»(7) با هم سخن می‌گویند.

ب) به‌پاداشتن نماز

اما شرط دوم: «الذین یؤمنون بالغیب» به پاداشتن نماز از شرایط متقین است. «و یقیمون الصلوة»: و نماز را به پا می‌دارند. من بارها این را گفته‌ام که به پاداشتن نماز غیر از گزاردن نماز است و متأسفانه در بعضی از ترجمه‌ها مشاهده می‌شود می‌نویسند و نماز می‌گزارند، در حالی که نمازگزاردن در عربی می‌شود «یصلون» و «یقیمون الصلوة» یعنی نماز را بپا می‌دارند، پس به پا داشتن نماز چیزی بیش از گزاردن نماز است، که البته نمازگزاردن را هم شامل می‌شود. یعنی اگر شما بخواهید جزو نماز بپادارندگان باشید نمی‌توانید نمازگزاردن را ترک کنید. بپاداشتن نماز، یعنی در محیط و درجامعه این واجب و این حقیقت لطیف را بوجود آوردن و محیط را محیط نماز کردن و دیگری را به نماز دعوت کردن و نماز را با توجه ادا کردن، و مفاهیم نماز را در زندگی تحقق بخشیدن است، که مفهوم اصلی نماز عبارت است از: خضوع انسان در مقابل پروردگار و عمل انسان به فرمان پروردگار این آن عنصر اصلی نماز است که در حاشیه‌اش هم چیزهای دیگری وجود دارد. پس شرط دوم متقین اقامه‌ی صلوة است «یقیمون‌الصلوة» و آنکه قبلاً گفتیم: «الذین یؤمنون ‌بالغیب»، یکی از مقومات تقوا بود در عالم بینش و این دومی، اقامه‌ی صلوة یکی از مقومات تقوا در عالم خودسازی است و خودسازی بسیار مهم است.

ج) انفاق در راه خدا

«و ممّا رزقناهم ینفقون»: و از آنچه که ما روزی آنها کرده‌ایم انفاق می‌کنند. حالا آیا این انفاق همان زکاتی است که در کتابهای فقهی گفته شده به 9 چیز تعلق می‌گیرد و در غیر آن 9 چیز زکوة نیست؟ نه این آن نیست. البته ممکن است در مورد زکوة هم ما نظرات فقهی‌ دیگری را هم سراغ داشته باشیم. و بشناسیم که دایره زکوة را بسی وسیع‌تر گرفته باشند و از آنچه که در این 9 چیز وجود دارد و ممکن است وجود داشته باشد اما به هر حال این آن انفاق نیست و فراتر از آن است.

انفاق کردن یعنی خرج‌کردن از مال، و بدیهی است که مراد از این خرج‌کردن، آن خرجی نیست که انسان برای خودش می‌کند، چون خرج کردن برای خود را هر انسانی می‌کند و بی‌تقواها بیشترش را برای خورد و خوراک و لذت و شهوترانی خودشان خرج می‌کنند. پس مقصود آن نیست، بلکه مقصود انفاق در راه خداست. یعنی در راه هدفهای والا و در راه آرمانهای الهی خرج‌کردن بسیار مهم است!(8)

د و هـ) ایمان به پیامبر اسلام و پیامبران پیشین

و اما آیه بعد: «و الذین یؤمنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک»(9) ترجمه‌اش را قبلاً گفتیم: و آنان که به هر آنچه بر تو فرو فرستاده شده‌ است ایمان می‌آورند و به هر آنچه پیش از تو. در این‌جا هم دو خصوصیت دیگر هست. اولاً: ایمان به وحی در هر دو جمله مورد توجه قرار گرفته و این دو جمله در این معنا با هم مشترکند. یعنی یکی از نشانه‌ها یا از عناصر و ارکان تشکیل دهنده‌ی آن تقوایی که مایه هدایت و مایه‌ی نورانیت انسانی است، همین است که ایمان می‌آورند به وحی و وحی را قبول می‌کند، منتها اینکه این وحی مطلق است به پیغمبر اسلام یا پیغمبرهای دیگر.

پس خصوصیت اولی که در این دو فقره و این دو عبارت وجود دارد، اصل ایمان به وحی است که این هم، در تشکیل شخصیت تقوا در انسان یک عنصر لازمی است! ممکن است کسی به‌خدا ایمان داشته باشد، لکن به وحی ایمان نداشته باشد، این کافی نیست، لذا در قرآن در موارد عدیده اطاعت پیغمبر پس از اطاعت خدا ذکر شده «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول»(10) خدا را اطاعت کن و پیامبر را اطاعت کنید. در حالی که شما پیرو پیغمبر هستید می‌گوئید: معلوم است من وقتی خدا را اطاعت کردم پیغمبر را هم اطاعت کرده‌ام. بله شما این‌جور هستید، چون به پیغمبر (یعنی به وحی) اعتقاد دارید، اما اگر کسی به وحی اعتقاد نداشته باشد آن‌وقت دیگر اطاعت از پیغمبر وجود ندارد.(...)

پس اعتقاد به وحی، و ایمان به اصل وحی، یک شرط اصلی و یک عنصر اصلی است. امّا اینکه وحی چگونه چیزی است؟ آن موکول به بحث‌های معارف است که معلوم می‌کند وحی و جوهر وحی و حقیقت وحی چیست؟ لذا این را ما اینجا بحث نمی‌کنیم.(...)

و) یقین به آخرت

«و بالآخرة هم یوقنون»: و آنان به آخرت یقین می‌ورزند. یقین به آخرت نشانه‌ی ششم است و آخرت هم، آن نشأه و مرحله‌ی بعد از دنیاست که چون متأخر از دنیاست به آن می‌گویند آخرت و دنیا چون مرحله‌ی نزدیکتر به ماست و الان ما در ان زندگی می‌کنیم به آن می‌گویند دنیا، پس یکی از نشانه‌های باتقوا یا متقی، یقین به آخرت است، و بارها گفتیم: از ارکان و از اصول و از مایه‌های اصلی تدین و تقوا یقین به آخرت است. که یک مرحله‌ والائی است، و لذا گمان به آخرت کافی نیست. (...)

شما در اصول عقاید اسلامی، عقیده‌ای که منقطع باشد از زندگی و از عمل اصلاً ندارید و اعتقاد به آخرت و اعتقاد به قیامت و اعتقاد به محاسبه و پرس و جو و اعتقاد به جزا برای هر عمل و یقین به اینها، ‌تأثیرات زیادی در زندگی دارند و زندگی را شکل خواهند داد. لهذا، همانطور که در قرآن هست: یکی از اولین کارهای ادیان این است که عقیده را در ذهن مردم قرار بدهند و به مردم تفهیم کنند که زندگی شما با مرگ پایان نمی‌پذیرد،‌ بلکه بعد از مرگ هم، زندگی و حساب و جزا است، و به انسانها بفهمانند که اینجا صحنه‌ی عمل است و آنجا برداشت از عمل.(11)

پی‌نوشت:

1) بیانات در جلسه هشتم تفسیر سوره بقره 1370/07/24

2) بقره: 2

3) بیانات در دیدار جمعی از جوانان 1377/02/07

4) بقره: 3

5) یس: 11

6) بقره: 78

جاثیه: 24

7) انعام: 116

یونس: 66

زخرف: 20

8) بیانات در جلسه هشتم تفسیر سوره بقره 1370/07/24

9) بقره: 4

10) نساء: 59

مائده: 92

نور: 54 و ...

11) بیانات در جلسه نهم تفسیر سوره بقره 1370/08/01






      

متاسفانه در حال حاضر برخی الگوهای غربی علاوه بر حضور در روند زندگی در طلاق‌ها نیز پدیدار شده است، از جمله گرفتن جشن طلاق همچون مراسم عقد و عروسی که این الگو برداری محض از طلاق در برخی کشورهای غربی است

به گزارش صراط، به نقل از قدس‌آن‌لاین،عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گروه مددکاری اجتماعی گفت: طلاق امری نیست که به یکباره صورت بگیرد و شامل چند مرحله می شود که مهم ترین و اولین مرحله از آن طلاق عاطفی است که در حال حاضر رو به گسترش است.

 

سید احمد حسینی در همایش ملی تخصصی مددکاری اجتماعی با محور خانواده، گفت:طلاق عاطفی اولین مرحله از طلاق است یعنی زوجین قبل از اینکه به مراکز ثبت طلاق بیایند، از لحاظ عاطفی از یکدیگر دور و جدا شده‌اند.

 

وی افزود:مرحله بعدی طلاق، طلاق اقتصادی است یعنی مطرح شدن مسائلی چون نفقه و مهریه، طلاق والدین که به انتخاب حضور فرزند در کنار پدر یا مادر منجر می شود نیز مرحله دیگری از طلاق است.

 

حسینی با بیان اینکه طلاق اجتماعی که بر اثر آن پایگاه اجتماعی فرد در جامعه متزلزل می شود تاثیر بسیاری در روند زندگی فرد مطلقه دارد، اظهار داشت: پس از این مرحله ،آثار و پیامد تمامی مراحل در مرحله طلاق روانی مشهود است که تنهایی و به تبع آن مشکلات روحی را به همراه دارد.

 

نقش مددکار کاهش آسیب هاست

 

حسینی در خصوص اهمیت حضور مددکار در این مراحل گفت: مددکاران در هر کدام از این مراحل و آگاهی کامل به وضعیت هر مرحله توسط مددکار اجتماعی نقش موثری در کاهش آسیب این امر دارد.

 

وی نصیحت و موعظه در تمامی این مراحل را بی تاثیر خواند و گفت:در زمینه طلاق و علل افزایش آن باید علت یابی کرد و به راهکارهای جهت کاهش طلاق و ضایعات آن و تقویت ازدواج ها پرداخت.

 

حسینی کند شدن روند ازدواج، ژرف اندیشی و طولانی بودن دوره انتظار و تحقیق را از عوامل مهم موفقیت در ازدواج خواند و اظهار کرد: ازدواج عجولانه در معرض طلاق عجولانه قرار دارد.

 

طلاق به سبک غربی در تهران

 

حسینی با اشاره به اینکه خانواده از دیرباز اصلی ترین پایگاه اجتماعی و نهاد مقدسی بوده است، گفت: در گذشته ازدواج موجب ارتقای پایگاه اجتماعی بود و طلاق هم در فرهنگ و هم در دین ما امری مذموم شمرده می شد. وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی الگوهای غربی علاوه بر حضور در روند زندگی در طلاق‌ها نیز پدیدار شده است، از جمله گرفتن جشن طلاق همچون مراسم عقد و عروسی که این الگو برداری محض از طلاق در برخی کشورهای غربی است.

 

آموزش ها افزایش یابد

 

حسینی با تاکید بر ضرورت آماده سازی افراد برای زندگی بعد از طلاق گفت: در این خصوص سیاست های مربوط و آموزش و آماده سازی افراد برای مشکلات پس از جدایی در جهت کاهش اثرات طلاق حیاتی است.

 

وی اضافه کرد: آموزش مهارت های زندگی، اداره کردن خود، بازسازی روحی و انسانی، سازگاری با وضعیت جدید و حفظ بهداشت روانی از مواردی است که با حضور مددکار اجتماعی در کنار فرد پس از طلاق موثر است






      
   1   2   3   4   5   >>   >